Mūsu zviedru kolēģi no MiTek Sweden  ir iesaistīti ārkārtīgi modernas ēkas būvniecībā, kas kalpos gan kā mājvieta, gan darba telpa, gan arī angārs elektriskajiem lidaparātiem vienā novatoriskā telpā. Tas ir tiešām episks projekts. Lūk, stāsts par to:

Himmelslätt lidlaukā tiek būvēta īpaša ēka. Hangārs, kā to sauc, būs ne tikai mājvieta, bet arī sanāksmju telpa, tehniskā zona un angārs elektriskajiem lidaparātiem. Šīs daudzfunkcionālās ēkas īpašnieks ir izgudrotājs un aviācijas entuziasts Jans-Eriks Strömbergs. Ēku projektējusi arhitektu firma Gert Wingårdh. MiTek risinājumi ir izmantoti grīdu konstrukcijā un jumta kopnēs, veicinot telpas efektivitāti un funkcionalitāti.

Dalarnā Himmelslättas lidlaukā tiek īstenots sapnis. Pēc daudzu gadu plānošanas, smaga darba un apņēmības Dalarna būs pirmā vieta Zviedrijā ar uzlādes infrastruktūru elektriskajiem lidaparātiem. Projekta autors izgudrotājs un vizionārs Jans-Eriks Strömbergs stāsta: “Es visu savu profesionālo dzīvi esmu strādājis ar aviāciju saistītās aktivitātēs, un tagad man ir iespēja attīstīt apkalpoto elektrisko lidojumu, kas ir absolūti fantastiski.”

Pielāgots dizains

Šī projekta ietvaros tiek veidota moderna ēka, Hangārs, kur cilvēki varēs satikties, rīkot konferences un iepazīties ar jaunajām tehnoloģijām. Ēkā būs arī laboratorija jaunu produktu un sistēmu risinājumu testēšanai elektriskajiem lidojumiem, kā arī darbnīca prototipu izveidei. Turklāt lidaparāts un tā uzlādes aprīkojums tiks izvietoti tajā pašā ēkā, blakus dzīvojamajam spārnam.

Kā visas šīs funkcijas iekļaut vienā ēkā, ierobežotā telpā – uzdevums to īstenot tika uzticēts vienai no pazīstamākajām arhitektu firmām Zviedrijā, Gert Wingårdh.

“Mēs saņēmām ļoti īpašu pieprasījumu no Jana-Erika Strömberga un to uztvērām kā fantastisku izaicinājumu. Man patīk ideja par ēku, kurā tiek radīta nākotne, attīstīta tehnoloģija – cilvēks tajā var dzīvot un turpat arī atrodas lidaparāts! Lidaparātiem piemīt kaut kas ļoti īpašs – to mobilitāte, dizains, ceļojuma sapnis. Un tas, ka runa ir par elektriskajiem lidaparātiem, padara projektu vēl interesantāku, futūristiskāku un, protams, ilgtspējīgāku,” saka Gerts Wingårds, arhitektu prakses dibinātājs.

Uzlabotas tehnoloģijas klasiskā vidē

Dizaina ideja, ko Gerts un viņa kolēģi izstrādāja, bija līdzsvarot koka un metāla struktūru ar funkcionalitāti un ilgmūžību. Kā visos angāros, bija jānodrošina lielas pārkares un augsti griesti, lai pielāgotos lidaparātiem. Bet šī velvētā telpa rada izaicinājumu vienlaikus izveidot gan angāru, gan mājīgu dzīvojamo vidi.

Hangāru raksturo četri lieli līmēti koka stabi ēkas ārējos stūros. Vietās, kur metāla jumts satiekas ar lielajiem stabiem, dzegas veido smailu formu.

Hangārs būs Falunas sarkanajā krāsā, kā atsauce uz šī apgabala tradicionālajām ēkām. Arhitekte Sofija Larsona, kas piedalās projektā, skaidro: “Šķita pareizi padarīt ēku sarkanu, jo Dalarnas apgabalu raksturo daudzas klasiskās Zviedrijas sarkanās ēkas.”

Stabilas konstrukcijas risinājumi

Uzdevums būvēt Hangāru tika uzticēts ģimenes uzņēmumam Arkos Home no tuvējās Insjönas. “Tas ir patiešām foršs būvniecības projekts, ar daudziem īpašiem risinājumiem, piemēram, ārkārtīgi lielām sijām. Gan kores sijas, gan tērauda sijas bija nepieciešamas, lai izturētu smagas slodzes no jumta konstrukcijas un pārnestu tās uz pamatiem,” saka Stefans Arnessons no Arkos Home.

Posi-Joist vienkāršība

Ēkā ir jāiekļauj daudz tehnoloģiju, tāpēc ir svarīgi, lai telpa būtu būvēta pēc iespējas efektīvāk. Arkos Home ieteica izmantot Posi-Joist grīdas konstrukcijas. Mani pārsteidza gudrais risinājums vieglu konstrukciju būvēšanai, kas arī ļauj viegli integrēt plašas sistēmas, piemēram, cauruļvadus, ventilāciju un elektrību, nepadarot tās redzamas,” saka Jans-Eriks Strömbergs.

“Posi-Joist sistēmas vienkāršība nav salīdzināma ar citiem risinājumiem. Tas ietaupa neticami daudz laika būvlaukumā, jo nav nepieciešama urbšana, un ir viegli piekļūt instalācijām no visām pusēm,” piekrīt Stefans.

Torbjörns Elforss ir projekta vadītājs ABB Sverige AB, kuram bija uzdots uzstādīt ventilāciju un visas caurules siltumsūkņiem. “Es biju ļoti priecīgs, kad pirmo reizi redzēju, ka instalācijas iekļausies grīdas konstrukcijā. Es ļoti ticu šai idejai. Bieži vien ir jāstrādā ap līmētām koka sijām vai līdzīgām, un ne vienmēr ir viegli caur tām izvilkt caurules. Tas ir bijis liels izaicinājums, bet Posi-Joist sistēma ir patiešām fantastisks risinājums, kas padara mūsu darbu daudz vieglāku un ātrāku,” saka Torbjörns.

“Es domāju, ka mēs esam paveikuši fantastisku darbu, pārvaldot pieejamo telpu un apjomu. Mēs esam iekļāvuši visas instalācijas grīdas konstrukcijā, neaizņemot pārāk daudz vietas ēkā,” secina Jans-Eriks Strömbergs.

Projekts tuvojas noslēgumam, un Jans-Eriks drīz varēs uzstādīt savu elektrisko lidaparātu, kas būs daudzfunkcionāls arhitektūras meistardarbs.

Noskatieties video, lai redzētu šīs ēkas būvniecību ar Posi-Joist līdz šim:

IEPAZĪSTIES ar Posi-Joist lietošanas ieguvumiem.

Pieprasīt šodien